Luovat menetelmät ja kokemusliikunta:
Nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset: oppilaitoksissa, työpajoilla, ohjaamoissa, opettajat, kuraattorit, opinto-ohjaajat, nuoriso-ohjaajat, ryhmänohjaajat
Elämänhallinta-taidot
- Kokemusliikunnan ja luovan toiminnan hyödyntäminen toiminnallisessa elämänhallintataitojen oppimisessa
Menetelmäkokeilut ja kehittäminen
- Kokemusliikunnan ja luovan toiminnan menetelmiin tutustuminen käytännössä
- Menetelmien soveltaminen omaan työhön
- Omien menetelmien toiminnallistaminen
Menetelmäteoria
- Kokemusliikunta ja luovat menetelmät: elämyksellisyys, toiminnallisuus, yhteisöllisyys
- Onnistumisen kokemukset
- Omat vahvuudet ja voimavarat
- Tulevaisuussuuntautuneisuus
Harrasteohjaakoulutuksen osa-alueet:
Seuroissa ja yhdistyksissä nuoria ohjaavat
lajin / taidon (esim. liikunta tai taide) osaajat
Osallistaminen ja innostaminen
- Sosiokulttuurinen innostaminen
- Miten osallistaa ja innostaa
- Osallisuusportaat
Turvallisuus
- Ryhmän kehitysvaiheet
- Turvallisuuden osa-alueet
- Turvallisuuden kehät
- Moninaisuus ja yhdenvertaisuus
- Minäpystyvyys ja onnistumisen kokemukset
Vuorovaikutus- ja tunnetaidot
- Tunnetaidot ohjaamistyössä
- Moninaisuus ja yhdenvertaisuus
- Kun huoli nuoresta herää – mitä tehdä?
- Haastavat ohjaustilanteet
Minä ohjaajana
- Hyvinvoiva ohjaaja ja valmentaja
- Elämänhallintataidot lajiosaamisen lomassa: vanhojen menetelmien tuunaaminen ja uusien kehittäminen
Vertaisohjaajakoulutuksen osa-alueet:
Nuoret, jotka ohjaavat toisia nuoria (16-25 –vuotiaat)
Turvallisuus harrastusryhmässä
- Ryhmäytyminen ja ryhmähengen luominen
- Ryhmän kehitysvaiheet
- Turvallisuuden osa-alueet
- Moninaisuus ja yhdenvertaisuus
Osallistaminen ja innostaminen
- Mitä on osallisuus ja osallistaminen?
- Miten osallistaa ja innostaa?
- Osallisuusportaat
Vuorovaikutus- ja tunnetaidot
- Tunnetaidot ohjauksessa
- Erityistilanteet ohjauksessa
- Mitä kuuluu? - Puheeksi ottaminen ja yhteisesti sovittuihin palveluihin ohjaaminen
Minä ohjaajana
- Höntsätoiminnan ideaan johdattelu
- Mitä on vertaisohjaajuus ja vertaisohjaajan roolit - oma ohjaajuus
- Itsetuntemus ja omat vahvuudet
- Toiminnan suunnittelu ja demoaminen