Ravitsemuskukkulat

Ryhmän koko

1 – 10

Kesto (min)

15

Välineet

Tyhjiä A3-papereita ja väriliituja

Ohje:

Osallistujat merkitsevät paperin vasempaan alalaitaan “aamu” ja oikeaan alalaitaan “ilta”. Seuraavaksi he piirtävät yhtenäisellä viivalla kuvan siitä, kuinka usein he syövät ja kuinka paljon kerralla päivän aikana. ”Kukkulan” korkeus kuvaa syödyn ruuan määrää ko. aterialla. Ohjaaja kehottaa osallistujia valitsemaan lempi kasviksen ja piirtämään se siihen ”kukkulaan”, jossa yleensä syö mitä vaan kasvista. Tämän jälkeen otetaan tyhjä paperi, johon piirretään ateriarytmin ja kasvisten syönnin osalta ihannetila tai tila, johon osallistuja haluaisi pyrkiä.
Kansallisen ravitsemussuosituksen mukaan päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin terveellinen ateria, esimerkiksi aamupala, lounas ja päivällinen, sekä tarvittaessa 1–2 välipalaa. Juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä sekä sieniä tulisi nauttia vähintään 500 g päivässä eli noin 5–6 annosta.